
ИЛИ,ИЛИ, ЛИМА САВАХТАНИ? БОЖЕ МОЈ, БОЖЕ МОЈ, ЗАШТО СИ МЕ ОСТАВИО? У храму Светог Димитрија у Лајковцу са почетком у 16. часова одлсужено је вечерње Великог петка са изношењем плаштанице. Вечерњу је служио високопречасни протојереј ставрофор и старешина храма о. Томислав Матић а саслуживао је високопречасни протојереј о. Томислац Цветиновић.
Тропар, глас 2. Учинио си спасење по свој Земљи, Христе Боже, и на Крсту си раширио Твоје пречисте руке, сабирајући све народе, који Ти кличу: Господе, слава Теби!
Кондак, глас 8. Приђите сви да у песмама прославимо Онога Који је ради нас разапет. Јер када Га виде на Крсту, Богородица Марија говораше: Иако распеће трпиш, Ти си Син мој и Бог мој.
Вечерња Великог петка служи се у трећи час дана, тј. у време распећа Спаситеља. Све оно ка чему је водила ноћ која је претходила Христовом страдању, све то се сада остварује. Чаша за коју се Господ моли да га мимоиђе, сада је ту; Он је испија до дна, до смрти, до силаска у ад и погребења. Христос оставља своје ученике са срцем које је искидано тугом; чаша сладосног пића вечног живота на Вечери Господњој, сада је за Христа и Пресвету Богородицу чаша смртне жалости. Да би напунио ту чашу, Богочовек је требало да буде понижен; да би је оживотворио, Он је морао умрети; да би човека превео из смрти у живот, од земље ка Небу, Богочовек је морао да страда. Да би Адама избавио из ада, Сам Господ је морао сићи у тај бездан.
О потреби страдања својим ученицима говорио је сам Господ, тако да је Он назвао сатанском мишљу свако одвраћање од Његовог страдања. Господ је то рекао због тога што ће Његово страдање – крсна смрт, као и васцели Његов живот земаљски, бити на спасење читавој творевини Божијој, а Сатана управо то не жели. Требало је да за све умре Онај који вреди колико и живот свих људи, да би овладао и мртвима и живима. Њему, Којем није било потребно очишћење и спасење, Сам је постао очишћење и спасење. Спаситељ поднесе страдања умиривши крвљу крста све, било на небу или на земљи. Богочовек Исус Христос као ,,Човјек са неба“, дао је своју душу за душе наше и тело своје за тела наша, и излио Духа Очева за сједињење и општење Бога са човеком, Бога предајући људима кроз Духа, човека са друге стране привлачећи Богу кроз своје оваплоћење. Сав свет спасен је пошто је за њега умро Емануил, ,,Цар векова“ чија смрт освећује све и сва. Крстом својим Господ Исус Христос је уништио клетву која је била од дрвета, отворио Рај, изменио красоту твари, учинио земљу небом, помешао људе са Анђелима, ослободио од ње васцели род људски. Као што дрво непослушности произведе смрт у свету, тако дрво крста – живот и нетрулежност. То је разлог што се Часни Крст у Православној Цркви назива ,,славом Анђела и раном демона“.
О свему овоме говори се у служби вечерње на Велики петак.
Приликом певања тропара о. Томислав Матић и о. Томислав Цветиновић изнели су плаштаницу из олтара, и положили је заједно са Јеванђељем на сто које се налази на средини храма који је био украшен цвећем. После полагања плаштанице, следи њено целивање уз певање тропара.
Плаштаница је платно са извезеним или насликаним Христом непосредно после скидања са Крста. На плаштаници се налази представа скидања са Крста и полагања у гроб, а ту је и представа Богородице, Јосифа, Никодима и еванђелисте Јована.
Након тога верни народ приступио је целивању Плаштанице и Јеванђеља и по обичају провлачио се испод стола на којем је постављена Плаштаница помисливши на остварење својих жеља. После целивања Плаштанице од стране верног народа, о. Томислав Цветиновић вршио је миропомазање. Ове године у храму био је присутан велики број младих и деце.
Приредио, Златко Перић